Overbooking Nedir? Uçağa Alınmama Durumunda Ne Olur, Uçağa Alınmama Tazminatı

Overbooking Nedir? Uçağa Alınmama Durumunda Ne Olur, Uçağa Alınmama Tazminatı

Uçakla seyahat etmek, saatler hatta belki de günler sürecek araç yolculuklarını çok daha kısa süre içerisinde kat etmenize yardımcı olan ve büyük kolaylık sağlayan bir ulaşım türüdür. Ancak havayolu ulaşımı esnasında yolcular, zaman zaman beklenmedik aksiliklerle karşılaşabilir - bunlardan bir tanesi de overbooking durumudur. Peki overbooking ne demek, overbooking ile karşı karşıya kaldığınızda ne yapmalı, detaylar bu yazımızda.

 

Overbooking Nedir?

 

Overbooking nedir diye baktığımızda Türkçe ifadesiyle “çifte rezervasyon“ dememiz mümkündür. Overbooking, uçağın normal yolcu kapasitesinden daha fazla koltuk satışı yapması durumudur. Havayolları genellikle yolcuların uçağa geç kalma, uçağı kaçırma, geç check-in ya da bilet iptali gibi sorunlardan dolayı oluşan zararları azaltmak için overbooking yoluna başvururÇifte rezervasyon olarak da bilinen overbooking’in amacı kalkış esnasında uçağın tam dolu olmasını sağlamaktır. Boş koltuklar mali yük oluşturduğundan şirket, önlem olarak bir koltuğu birden fazla yolcuya satar.Bilet alan tüm yolcular uçağa binmek istediğinde açıkta kalan yolcular açısından sorun oluşur. Şimdi overbooking'in havayolu şirketleri tarafından neden yapıldığına biraz daha detaylı bakalım..

 

Overbooking Neden Yapılır?

 

Farklı bir açıdan bakacak olursak overbooking, aslında havayolu firmalarının uyguladığı bir garantör yöntemidir. Yolcuların çeşitli nedenlerle biletlerini iptal ederek uçuşa katılmaması durumunda,havayolu şirketi kendini garanti altına almak için fazladan bilet satışı gerçekleştirir, böylece uçakta boş koltuk kalmamasını ve kendi açısından maliyet avantajı yaratılmasını sağlar. Uçağın yolcu kapasitesinin yüzde 5 ila yüzde 10'u üzerinde bilet satışı yapılması gibi bir oran söz konusudur; bu oran şirketten şirkete göre farklılık gösterebilir.

 

Overbooking Durumunda Ne Yapılır?

 

Eğer bir yolcu overbooking uygulaması nedeniyle uçuşa katılamazsa, onay vermesi durumunda kendisine bir sonraki uçuş seferinde seyahat etme olanağı tanınır. Hatta bir sonraki uçuşta müsait business class koltuk varsa yolcunun koltuğu upgrade edilerek business class’a çevrilebilir. Hava yolu şirketlerinin mağduriyetleri önlemek için bir sonraki uçuşa yolcuyu aktarması dışında başka teşvikler de sunması gerekebilir. Bunlardan biri de yolcuya ya overbooking nedeniyle uçağa binememesinden kaynaklanan tüm masraflarının ve konaklama ücretlerinin de hesaplanarak uygun bir overbooking tazminatı ödenmesidir.

 

Bu tür durumlardan kaçınmak için check-in işleminin zamanında yapılması ve uçuş seferlerinin özellikle yoğun olduğu dönemlerde havalimanına mümkün olduğunca erken gidilmesi önemlidir. Overbooking kaynaklı mağduriyet yaşamamak ve hem maddi hem de manevi olarak zarara uğramamak için en sağlam yöntem ise elbette seyahat sigortası yaptırmaktır.

 

Seyahat Sigortası Overbooking Masraflarını Karşılar Mı?

 

Söz konusu overbooking olduğu zaman yolcuların en çok merak ettiği konuların arasında seyahat sağlık sigortasının overbooking masraflarını karşılayıp karşılamadığı gelir. Her şeyden önce belirtmekte fayda vardır ki seyahat sigortası yaptırmak, tüm yolculuklarınızda meydana gelebilecek kayıp ve riskleri en aza indirmek için en etkili yöntemdir. Rötar, bagaj kaybı ve benzeri uçak yolculuğu risklerinin yanı sıra overbooking mağduriyetleri de seyahat sağlık sigortası kapsamı içerisindedir. Siz de Hepiyi Sigorta üzerinden hemen seyahat sağlık sigortası yaptırarak tüm yolculuklarınızı güvence altına alabilir, overbooking ile karşılaşmanız durumunda maddi ve manevi zararlarınızı minimuma indirebilirsiniz.