Otomotiv endüstrisinin temel taşlarından biri olan araba motorları, aracın performansını ve verimliliğini etkileyen temel faktörlerden biridir. Dolayısıyla araba motorları gerek otomobil üreticileri gerekse sürücüler için önemli bir konudur. Günümüzdeki otomobillerin birçoğu güçlü ve verimli motorlar ile donatılmıştır. Yalnızca bununla kalmayıp bir aracın pek çok özelliğini de etkilemektedir. Her otomobil farklı bir sürüş deneyimi sunmaktadır. Bunun en belirleyici unsuru ise farklı motorlara sahip olmalarıdır. Araba motor çeşitleri bu noktada değinilmesi gereken noktalar arasında yer almaktadır. Geniş bir skalaya sahip olan motor çeşitleri yakıt tipine, yanma biçimine, silindir hacmi ve yerleşimi başta olmak üzere farklı başlıklar altında değerlendirilebilmektedir. Araba motoru çeşitleri ve özellikleri hakkında merak ettiğiniz tüm detayları araştırdık ve sizin için yazımızda yer verdik. Haydi gelin birlikte inceleyelim.
Yakıt Tipine Göre Motor Çeşitleri
Araba satın alınırken en çok dikkat edilen noktalardan biri yakıt tipidir çünkü bu, farklı motor çeşitlerini belirler. Her araç, kullanılan yakıt türüne göre farklı bir motora sahiptir. Motor çeşitleri şöyledir:
- Benzinli Motorlar: İçten yanmalı motorların en yaygın olduğu türler arasında yer alır. Bu motor çeşitleri benzinin yanmasıyla enerji üretir ve üretilen enerji tekerleklere gönderilerek aracın hareket etmesi sağlar. Verimlilik ve performans açısından oldukça yüksek bir değere sahip olan benzinli motorlar, araç tercihinde de ön plana çıkmaktadır. Yüksek motor performansına sahip olan bu motor tipi yakıt tasarrufu da yapmaktadır. Kolay bakımı ve geniş güç aralığı da sevilen özellikleri arasında yer almaktadır. Çabuk hızlanabilme yetenekleri ve sessiz çalışmaları da dikkat çeken diğer özellikleri arasındadır.
- Dizel Motorlar: Benzinli motorlara benzer şekilde çalışan dizel motorlar, uzun ömürlü olmaları ile ön plana çıkmaktadır. Yüksek tork üretimine sahip bu motorların çekiş gücü yüksektir ve güçlü bir yapıya sahiptirler. Ayrıca yakıt tasarrufu açısından da nispeten avantajlı olan bu motorların yakıt ücretleri benzine göre biraz daha düşük olduğu için tercih edilmektedir.
- LPG'li Motorlar: İçten yanmalı motorlarda kullanılan bir yakıt türü olan LPG, ekonomik bir sürüş deneyimi isteyen sürücüler tarafından tercih edilmektedir. Genellikle benzin veya dizel motorların LPG'ye dönüştürülmesiyle elde edilirler. Orta segment çekiş gücü sunarlar ve şehir içi kullanımlar için idealdirler.
- Elektrikli Motor: Elektrik enerjisi kullanarak çalışan bu motorlar, rotor adı verilen bir sistemle arabayı çalıştırmaktadır. Tamamen elektrikli araçlarda kullanılan motorlar, sıfır emisyona sahip sürüş deneyimi sunmaktadır. Sessiz çalışmaları ve düşük basit bakım maliyetleri ile hem çevre hem de bütçe dostu araçlardır. Anında tork üretebilme becerine sahip olan elektrikli motorlar, hızlı hızlanabilir özelliği de sahiptir.
- Hibrit Motor: Hem elektrikli hem de yanmalı motorun bir arada bulunduğu motor çeşidi olan hibrit motorlar, kendi içinde de farklı türlere ayrılmaktadır. Yakıt tasarruflu ve çevre dostu olan bu motor türü, her iki türlü de çalışmaktadır.
Yanma Yerine Göre Motor Çeşitleri
Araba motoru çeşitleri yakıtın yanma tipine göre de farklılıklara sahiptir. Yanma yerine göre araba motoru özellikleri iki ayrılmaktadır. Bunlar içten ve dıştan yanmalı motor olmak üzere ikiye ayrılır. Her iki motor tipinin de asıl görevi yanan yakıt sonucu oluşan enerjiyi harekete dönüştürerek aracın ilerleyebilmesini sağlamaktadır. Peki bu motorlar nasıl çalışır ve genel özellikleri nedir, gelin şimdi de onlara bakalım.
- İçten Yanmalı Motor: Bu motor tiplerinde, yakıt yanma odası denilen silindirler bulunmaktadır. Yakıt bu silindirler içerisine gelerek yanar ve ortaya bir gaz çıkar. Çıkan bu gaz, pistonları harekete geçirir. Böylece motor içten yanmalı bir sistem ile çalışmış olur ve arabanın hareket etmesini sağlar. Bu motor çeşitlerinde yakıt yanma, patlama ve yakılma şeklinde tepkimeye girdiği için içten yanmalı motor denilmektedir.
- Dıştan Yanmalı Motorlar: Bu motor tipinde ise, yakıt motorun iç kısmında değil dış kısmında yakılmaktadır. Silindirlerin dışında yanan yakıt ısı enerjisi elde edilerek su buharına dönüşür. Bu buhar bir depo içerisinde muhafaza edilerek motor basıncını yükseltir ve böylece piston hareket eder, araba çalışmış olur. Bu motor tipleri geniş bir alan kaplamasının yanında düşük performansa sahiptir. Bu nedenle daha çok trenlerde kullanılmaktadır.
Silindir Hacimlerine Göre Motor Çeşitleri
Bir arabanın silindir sayısı, aracın performansını belirleyen önemli bir faktördür. Eskiden daha fazla silindir, daha yüksek güç anlamına gelirken, günümüzde teknolojinin gelişmesiyle düşük silindirli motorlar da yüksek performans sağlayabilmektedir. Yaklaşık olarak 16 silindire kadar silindir konfigürasyonu bulunmaktadır. Gelin bu motor silindiri konfigürasyonlarından en yaygın olanlarına bir göz atalım:
- Çift Silindirli Motorlar: Düşük güç kapasitesine sahip olan çift silindirli motorlar, nadir bulunan motorlar arasında yer almaktadır. Fakat bazı araba motoru üreticileri küçük ve çevre dostu motorlar yapmak için çift silindirleri kullanabilmektedir.
- Üç Silindirli Motorlar: Günümüzde çoğunlukla küçük otomobillerde kullanılan üç silindirli motorlar, binek otomobillerin vazgeçilmezi olmaktadır. Belirgin bir ses ve titreşime sahiptir. Bu silindirler turbo motorlar ile birlikte kullanılabilmektedir..
- Dört Silindirli Motorlar: Piyasadaki hemen hemen her otomobilde kullanılan silindir konfigürasyonu olan dört silindirli motorlar, orta sınıf otomobillerde kullanılması ile öne çıkmaktadır. Bu motorlar genellikle sıralı tipli yerleşime sahiptir. Motor gücü bakımında verimli bir çalışma prensibine sahip olup turboşarj eklenmesiyle daha güçlü hale gelebilmektedir.
- Beş Silindirli Motorlar: Üç silindirli motorlara benzeyen bir titreşime sahip olan beş silindirli motorlar ise nadir kullanılmaktadır. Motor içerisindeki ateşleme sırasında diğer motorlardan farklı olarak ses çıkartmaktadır.
- Altı Silindirli Motorlar: Altı silindirli motorlar, üst düzey performans ve spor otomobillerde bulunur ve genellikle V veya düz motor düzeninde kurulur. Turboşarjlar ile birleştiğinde daha güçlü bir yapıya sahip olmaktadır.
Silindir Yerleşimine Göre Motor Çeşitleri
Araba üreticileri motorlardan daha fazla güç elde edebilmek için silindir yerleşimlerini farklı şekillerde yapabilmektedir. Dolayısıyla motor çeşitleri bu yerleşim sistemine göre de farklılaşmaktadır. Toplamda 4 farklı silindir yerleşim sistemi bulunmaktadır. Bunlar aşağıda verildiği şekildedir:
- Düz veya Sıralı Motor: En yaygın silindir sıralanışıdır. Bu tip motorlarda silindirler yan yana aynı düzlem üzerine sıralandığı için hafif, daha maliyetsiz ve yakıt tasarrufu yüksek motorlar olarak bilinmektedir. .
- Boksör Tipi Motorlar: Bu motor tipinde silindirler iki çift halinde yatay olarak yerleştirilmiştir, genellikle karşı karşıya durumdadırlar. V motorlarına benzeyen ancak silindirlerin tam tersi konumda olduğu bir düzendir.li>
- V Tipi Motor: Motora önden bakıldığında "V" şeklinde gözüken motor çeşitleridir. Silindirler her iki tarafa 60 derecelik açı ile yerleştirilmiştir. Bu düzene sahip motorlar pek çok silindiri içerisinde barındırabilmektedir. Yüksek çekim gücüne sahip arabalarda V tipi motorlara sıklıkla rastlanmaktadır.
- W Tipi Motorlar: Yüksek motor performansına sahip arabalarda kullanılan motor dizilimidir. W motor modelleri, 12-16 silindir motor düzeneği için ideal bir dizilime sahiptir. Hıza kolay ulaşan araçlarda kullanılmaktadır.
Motorunuzun alacağı hasarlara karşı aracınızı ve bütçenizi güvende tutmak için Kasko yaptırmanız gerekmektedir. Hepiyi Sigorta size en iyi imkanları sunarak aracınızı güvende tutmanıza yardımcı olmaktadır.